Normal leveranstid är cirka 3 dagar.
Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.
Definition: Leveranstid avser tidsperioden från en komplett och bekräftad order till den tidpunkt då varorna är klara för avhämtning hos oss. Således ligger t ex transporttiden utanför den sk. leveranstiden.
Vi skickar beställningar med DHL eller med Dingle Fjärrfrakt som i sin tur kan komma att anlita andra transportföretag beroende på vart kunden befinner sig geografiskt. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Försändelser till privatpersoner under 20kg skickar vi till paketombud om inte annat instruerats av kunden. Du får ett sms när paketet finns att hämta hos ditt utlämningsställe.
Upptäcker du skador på försändelsen skall du omedelbart anmäla detta till chauffören eller till personalen på utlämningsstället och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter DHL´s prislista för lämplig transporttjänst. När det handlar om varor som ska skickas från Tyskland så behöver vi undersöka fraktkostnaden innan betalning sker.
Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa produkter skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Svenska Optoelektronik AB på väg till kund är Svenska Optoelektronik AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.
Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet eller vid hemleverans upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet eller chauffören. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till [email protected] senast inom 7 dagar.
Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. solpaneler, växelriktare eller aluminiumskenor skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. Eventuella inre skador i försändelsen anmäls snarast till [email protected]
För paket som inte löses ut förbehåller sig Svenska Optoelektronik AB rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 200 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna. Om du har valt förskottsbetalning till vårt bankgiro så kommer fakturan att skrivas ut från oss.
Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHLs Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.
Levererade varor tillhör Svenska Optoelektronik AB till dess att full betalning har skett.
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (90) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (minst 1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv alla frakter. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.
Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Men vi på Optosolar vill göra det ännu tryggare för dig som kund och har därför Öppet köp i 90 dagar. Det innebär att om du får material över efter avslutad installation så har du rätt att returnera dessa produkter, gäller ej kabel. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog varan du vill returnera. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas.
För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer - bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Om du inte har kvar din följesedel så kan du skriva ut denna Pdf och lägga i paketet: Returblankett
Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.
Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Du kan också ta kontakt med oss innan retur genom att maila till [email protected] eller ring oss på 010-6600705. Om du vill returnera skenor eller andra skrymmande produkter kan kostnaden vara hög beroende på volymen på produkten.
Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på e-post [email protected]. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Svenska Optoelektronik AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.
Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.
- Swish
För att kunna erbjuda er de absolut bästa priserna så vill vi inte erbjuda våra kunder att handla mot kort, faktura eller andra krediter som alltid innebär en avgift. Vi använder endast Swish Handel som betalning och det tillåter er att handla för upp till 150.000:- per köptillfälle, vid de tillfällen inte 150.000:- räcker så behöver ni dela upp det ni lägger i varukorgen. T.ex. välj att först beställa solpaneler för att sedan lägga en andra beställning på växelriktare och annan kringutrustning.
Godset skall förbli säljaren egendom till dess full betalning erlagts under förutsättning att sådant äganderättsförbehåll är giltigt enligt tillämplig lag.
Minimiorder är 50 kr inklusive moms.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Vid en eventuell tvist kommer Svenska Optoelektronik AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Svenska Optoelektronik AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen